26Brystkræft – med fokus på spredning af sygdommen I December 2022 David Brocklehurst og Magnus Gisel er topchefer i hver sin lægemiddelvirksomhed, alligevel er de gået sammen om at løfte en opgave, som de har lyttet sig til, er vigtig for mennesker med metastatisk brystkræft. Mange kvinder, der lever med metastatisk brystkræft (uhelbredelig brystkræft), kender spørgsmål som: “Hvornår er du færdig med kemo?”, “Hvor længe skal du være i behandling?”, “Er kræften ikke snart væk?”. Spørgsmålene er selvfølgelig stillet af omsorg og medfølelse, men alligevel kan spørgsmålene give et lille stik i hjertet, fordi de også viser, at folk ikke ved, hvordan det er at leve med uhelbredelig brystkræft. Behandlingen skal fortsætte resten af livet. “Vi ved fra patienter, at mange kvinder med metastatisk brystkræft føler sig alene med sygdommen på den måde, at det ikke er så almindelig kendt, at brystkræft også kan være en kronisk sygdom,” fortæller Magnus Gisel, der er topchef i lægemiddelvirksomheden, Daiichi Sankyo i de nordiske lande. SAMARBEJDE PÅ TVÆRS David Brocklehurst, der er øverste nordiske chef for onkologi hos AstraZeneca, forlænger Magnus Gisels svar: “En måde, hvor vi kan tage et medansvar og hjælpe mennesker med metastatisk brystkræft, er ved at hjælpe med at udbrede kendskabet til sygdomsformen og til andre kroniske kræftsygdomme.” De to lægemiddelvirksomheder, Daiichi Sankyo og AstraZeneca, er gået sammen for at udbrede viden og kendskab til metastatisk brystkræft. “Vi kunne se, at begge virksomheder langt hen ad vejen har den samme opfattelse af vores ansvar over for mennesker med brystkræft, og derfor giver det god mening at lægge vores ressourcer sammen og være to om at løfte opgaven, i stedet for at gøre det hver for sig,” forklarer David Brocklehurst. SOME-KAMPAGNE: MS. NOISY SKAL LAVE LARM Sammen har virksomhederne fokus på de sociale medier, og for nyligt startede kampagnen “Ms. Noisy – Make some Noise for MBC” på Instagram (#MakeSomeNoiseForMBC) for at øge kendskabet til metastatisk brystkræft. “Vi har en grundlæggende filosofi om, at alt hvad vi foretager os, i sidste ende, skal være til gavn for patienterne. Og det synes jeg, at Ms. Noisy-kampagnen er et meget godt eksempel på, fordi den, ved at gøre opmærksom på sygdommen, kan være med til at bryde den følelse af at være alene med sygdommen, som mange kvinder oplever,” fortæller Magnus Gisel. David Brocklehurst supplerer: “Vi er helt med på, at en kampagne på sociale medier kun er første skridt på en længere rejse, men vi tror på, at større viden og indsigt i sygdommen vil komme alle til gavn og måske kan være med til at kickstarte en dialog – både patienter imellem, og mellem patienter og deres omgangskreds, men faktisk også mellem sundhedspersoner og patienter.” DIALOG-HÆFTE TIL FORÆLDRE Et helt andet konkret tiltag, der er på vej, er et dialog-hæfte om brystkræft, der er formidlet som en tegneserie. Ideen med dialog-hæftet om brystkræft er, at forældre og børn sammen kan læse historien og på en alderssvarende måde få talt om sygdommen og om de spørgsmål, som barnet har om sygdommen. “Vi hører fra patientforeningen, at det kan være svært at tale med børnene om sygdom. Og at mange er i tvivl om, hvordan de skal gribe det an. Vi håber med dialoghæftet at kunne støtte en god dialog forældre og børn imellem,” fortæller Magnus Gisel og påpeger, at tiltaget er udsprunget direkte af dialogen med patientforeningerne. Diaglog-hæftet er udkommet og bliver tilgængelig på alle kræftafdelinger i hele landet. Nordiske chefer: David Brocklehurst er Vice President, Oncology Nordic i AstraZeneca. Magnus Gisel er General Manager i Daiichi Sankyo Nordics. Annonce
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcyOTQ=