Medicinsk Tidsskrift - Neurologi & psykiatri november 2022 -noadd

Foto: Christian Lindgren /Ritzau Scanpix nene – efter at have deltaget i studiet – får lov til at udvikle sig videre op i livet med en lidt mindre sværhedsgrad af autisme. Så den lille forbedring fra studiet kan akkumulere større effekter i forhold til barnets livsfunktion i mange forskellige sammenhænge,” siger Pia Jeppesen. Leg på barnets vilkår Hovedprincippet i den nye behandling er, at terapeuten arbejder med forældrene og ikke med barnet. Forældrene bliver bedt om at lege med deres barn derhjemme 30 minutter dagligt i et roligt og uforstyrret hjørne med materialer, der interesserer barnet. Forældrene skal til at begynde bare være opmærksomt til stede og lade barnet vise sin interesse. Senere kobler forældrene sig på barnets leg for at opnå en fælles opmærksomhed i legen med barnet. Forældrene optager legesessionerne på video, uploader dem til terapeuten, og så ser terapeuten og forældrene optagelserne sammen. På den måde etableres en rytme, hvor forældrene går hjem og træner, optager det på video og kommer ind og gennemgår videoen med terapeuten, så de kan lære næste skridt. Målet er, at forældrene efterhånden skal blive mestre i at hjælpe deres eget barn. Tilsammen består interventionen af 18 træningssessioner med en terapeut over et år. ”Foreløbig er det vores erfaring, at det er en utrolig dejlig behandling både for forældrene, der modtager den, og for terapeuten, der giver den, fordi de har et fint samarbejde om, hvad der virker for det enkelte barn.” Store samfundsbesparelser Pia Jeppesen ser store perspektiver i den nye behandling – både for det enkelte barn og dets familie og for samfundet. ”Hvis effekten virkelig er langtidsholdbar, vil behandlingen have store perspektiver set i lyset af, at hvert eneste barn med autisme er meget dyrt for samfundet. Barnet kræver ofte speciel støtte op gennem barndommen i daginstitutioner, skole og senere i forhold til arbejdsmarkedet. Så hvis vi kan give børnene en bedre udviklingsbane og reducere børnenes vanskeligheder i dagligdagen set i et livsperspektiv, vil det have et meget stort Det ser ud til, at behandlingen giver børnene en anden udviklingsbane med deres autistiske vanskeligheder Pia Jeppesen, klinisk professor i Børne- og ungdomspsykiatrien i Region Sjælland og ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet 26 MEDICINSK TIDSSKRIFT NR. 1 / 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcyOTQ=